top of page

POSTS

VAJÍČKA JSOU NEJZDRAVĚJŠÍ POTRAVINA NA SVĚTĚ

VAJÍČKA SE DAJÍ POVAŽOVAT ZA PŘÍRODNÍ MULTIVITAMÍN


V první řadě jsou skvělým zdrojem proteinu. To je hlavní stavební kámen celého těla. Existuje asi 21 aminokyselin, které vaše tělo používá k vytváření svých bílkovin. 9 z nich nemůže být produkováno tělem a musí být získáno ze stravy. Říká se jim esenciální aminokyseliny. Kvalita zdroje proteinu je pak určena jeho relativním množstvím těchto esenciálních aminokyselin a zdroj bílkovin, který je všechny obsahuje ve správných poměrech, je vysoce kvalitním zdrojem bílkovin. Vejce patří mezi ty nejlepší zdroje.


Vejce jsou také známá jako zdroj cholínu, tedy „neoficiální“ vitamín B, který naše těla mohou produkovat pouze v omezeném množství. Cholín je považován za klíčovou složku v buněčných membránách, zejména těch, které jsou spojeny s mozkem, což je činí zvláště důležitými pro vývoj mozku plodu, jakož i pro celkovou funkci a zdraví mozku.


V minerálním oddělení jsou vejce vynikajícím zdrojem selenu, o kterém se předpokládá, že chrání před rakovinou, zejména nádorům ovlivňujícím prostatu. Vejce jsou také skvělým zdrojem luteinu a zeaxantinu (dva typy karotenoidů důležité pro zdraví očí). Kromě toho jsou vejce považována za jednu z jediných potravin, které obsahují přirozeně se vyskytující vitamin D a poskytují zhruba 10% doporučeného denního příjmu na jednu porci.


A CO CHOLESTEROL?


Vaše játra produkují cholesterol každý den. Vyrobené množství závisí na tom, kolik cholesterolu sníte. Pokud záskáte z potravy hodně cholesterolu, vaše játra produkují méně. Pokud nebudete jíst žádný cholesterol, játra vyprodukují více.

Cholesterol je životné důležitá látka a navzdory všeobecnému přesvědčení a předsudkům, vejce pomáhají zlepšit váš lipidový profil. Jednoduše řečeno, zvyšují HDL (ten dobrý cholesterol) a naopak snižují špatný LDL cholesterol v těle. Neexistuje žádná studie, která by potvrdila souvislost vzniku srdečních chorob s konzumací vajec.


VEJCE POMÁHAJÍ HUBNOUT


Naopak, vejce nám mohou pomoci ve snaze zhubnout a ztratit tělesný tuk. Mají totiž velmi vysoké skóre na stupnici nazývané index sytosti, což je měřítkem toho, jak mnoho potravina přispívá k sytosti. Dáte-li si vajíčka ke snídani, budete dlouho syti a ve finále skonzumujete během dne mnohem méně, než kdybyste posnídali chléb se šunkou.


NE VŠECHNA VEJCE JSOU STEJNÁ


Je důležité mít na paměti, že ne všechna vejce jsou vytvořena stejně. Slepice jsou často chovány v továrnách, v klecích a jsou krmené pouze obilovinami, které mění konečné složení živin jejich vajec. Už jste slyšeli, že čím oranžovější žloutek, tím zdravější vajíčko? Je pravda, že slepičky jsou všežravci a je pro ně přirozené občas sezobnout červíka nebo broučka. Tato živočišná strava obarvuje žloutek více do červena. Má-li vejce světle žlutý žloutek, pravděpodobně byla krmena pouze obilím. Někteří masoví výrobci už ale i na tento fakt vyzrávají a klamou spotřebitele přidáváním různých barviv do krmiva slepic. Buďte proto při výběru vajec obezřetní. Nejlepší je koupit vajíčka přímo z farmy, od slepic z volným výběhem, bio a obohacená o omega-3 mastné kyseliny.


95 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page