top of page

POSTS

PRIMAL PLÁN - nejúčinnější způsob jak zhubnout, zůstat zdravý a netrpět u toho

Aktualizováno: 21. 9. 2020

Toto je úplně první zmínka o Primal, kterou jsem v červnu 2014 vypustila do světa (tedy spíš mezi česky rozumící uživatele internetu) na svém tehdejším (dnes již neaktivním) blogu o svém životě v USA. Následovalo neskutečné množství emailů a otázek, žádostí o jídelníčky a výpočty kalorií nebo zkrátka jen výkřiky nadšení:). Rozhodla jsem se proto, že kratší verzi toho zlomového příspěvku, tady na blogu připomenu.



Dieta, která opravdu funguje! Ano, takových titulků jsme už viděli, že bychom to snad ani nedokázali spočítat. A pomalu jsme takové články vytěsnili ze svého okruhu zájmů, protože nám po chvíli stejně dojde, že jde jen o ztrátu času. Taky jste ve snaze zhubnout na léto do plavek vyměnili koblihu ke snídani za müsli nebo celozrnný chléb? Místo české hotovky k obědu raději volíte zeleninové rizoto a večer držíte hladovku a můžete si ukousat všechny nehty, protože vás tak strašně honí mlsná? A výsledek? Nechte mě hádat. Tak dneska si tu pizzu a zmrzku ještě dám, ale od pondělka už vážně začnu. Slyšíte se? Jestli chcete opravdu začít a vidět výsledky, čtěte pozorně.

Už jste slyšeli o Primal stravování? Záměrně jsem nenapsala slovo dieta, protože v případě Primal nejde ani tak o dietu, jako spíš o způsob života. O principech Primal stravování se svět dozvěděl díky knize Primal Blueprint, jejíž autorem je Mark Sisson.

 

KDO JE MARK SISSON?

Mark Sisson je bývalý profesionální maratonec žijící v Kalifornii, který se v roce 1980 kvalifikoval i na Olympijské Hry. Bohužel, nelidské množství závodů a tréninků si vybralo svou daň v podobě různých nemocí a zranění, kterými Mark trpěl. Ve skutečnosti, ačkoliv byl Mark velmi fit sportovec světové třídy, jeho zdravotní stav, imunitní systém a pevnost kloubů se kvalitou podobaly muži v důchodovém věku. V té době začal zkoumat výživu jako způsob, jak zlepšit svůj výkon, podpořit své poškozené tělo a posílit svůj imunitní systém.

Poté, co Mark v roce 1988 ukončil svou závodní kariéru, rozhodl se pomáhat druhým, aby se byli schopni vyhnout chybám, které on sám v minulosti udělal. Vzdělání v biologii podporovalo jeho intenzivní touhu najít přirozený způsob, jak dosáhnout dobrého zdraví a nejlepších výkonů. Byl zděšen množstvím léků, které lidé užívali na denní bázi a rychlostí, s jakou přicházely operace k řešení problémů životního stylu.

Během zkoumání zdravotních problémů způsobených životním stylem působil také 15 let jako předseda antidopingové komise Mezinárodního svazu triatlonu a spolupracoval s Mezinárodním olympijským výborem. Na konci roku 2006 se rozhodl skočit do blogosféry, aby se o své zkušenosti podělil se širokou veřejností na svém veleúspěšném webu www.marksdailyapple.com.

Zapomeňte na vše, co jste si dosud mysleli nebo přečetli o dietě, cvičení a zdraví. Existuje (a denně se na webech, v časopisech nebo v televizi objevuje) znepokojující množství špatných informací, které matou, manipulují, ztěžují, znepříjemňují a často kazí i ten nejodhodlanější úmysl jít správnou cestou a dosáhnout uspokojivého výsledku. Mám na mysli informace, které vytvářejí všeobecné povědomí o tom, co znamená zdravě jíst, efektivně cvičit, kontrolovat váhu a tím se vyhnout běžným problémům, jako je obezita, nadýmání, cukrovka, artritida, srdeční problémy, bolesti kloubů nebo dokonce rakovina.

Možná vás to překvapí, ale nejnovější studie potvrzují, že nízkotučná dieta bohatá na vysoko-sacharidové celozrnné výrobky, jako chléb, rýže, těstoviny a cereálie je akorát tak ideálním prostředkem jak přibrat, ne hubnout, jak jsme všichni doufali. Naopak je dobré jíst tuky a cholesterol není to, co ohrožuje naše srdce.

Filosofie primal stravování je jednoduchá. „Držet dietu“ založenou na principech evoluce, vědy a stravování našich dávných předků. Je totiž mnohem důležitější jíst, pohybovat se a žít podle toho, jak jsme jako lidé byli navrženi, ne podle umělých zlepšováků a mylných informací vytvořených v naší společnosti za posledních 100 let. Naštěstí, tento režim je nejen neuvěřitelně zdravý, je ale také docela jednoduchý.


Přeprogramujte své TLUSTÉ a NEMOCNÉ geny

Populární pojetí genu je něco jako sbírka DNA a chromozomů a dalších faktorů, která určuje, zda budete mít tento typ rakoviny, jak dlouho budete žít, a pokud budete mít koronární bypass v určitém okamžiku svého života. Panuje myšlenka, že geny jsou neměnné, že představují jakýsi osud pro jednotlivce. Ale kromě některých dědičných vlastností, jako je barva očí, vlasů nebo velikost nohy, geny jsou vlastně programovatelné. Navenek se projevují různě, a to podle informací získaných z našeho životního prostředí, naší stravy a našeho chování.

Představte si, že geny jsou vypínače, které jsou schopné se zapnout a vypnout v reakci na impulsy z vnějšku. Takže řekněme, že i když máte po svých rodičích gen pro diabetes typu 2 – což je opravdu jen genetická náchylnost k onemocnění, ne diagnóza nebo snad rozsudek – tím, že poskytnete svému špatnému genu správné signály v podobě životního stylu, jste schopni ho „vypnout“ a tím zabránit rozvoji diabetes typu 2 ve vašem těle.

To, jak jíme, cvičíme, spíme, jestli máme stres, trávíme čas venku a máme kvalitní společenské vztahy… to vše ovlivňuje a určuje, jak se naše geny projeví. Také ze všech stran (a dokonce i z vlastních úst) slýcháte: „ale já to mám v genech, s tím zadkem nic neudělám“? BLBOST! Genetická predispozice není naším osudem.

Bohužel, obrovské procento pacientů v dnešní době jsou právě lidé, kteří si své nemoci přivodili špatným životním stylem. Volbami, které se vymykají podmínkám, pro které naše tělo bylo skutečně stavěno.

I přesto, že v dnešní době na každém rohu najdete fitness centrum, pokroky v medicíně jsou dech beroucí, v restauracích se zakazuje kouření a rozrůstá se nabídka salátových barů, zdravotní stav Američanů (a i dalších států, které jsou ovlivněné západní kulturou) je horší, než kdy jindy. Podle studie vydané v roce 2008 Univerzitou Johna Hopkinse bude mít v roce 2030 až 85% všech dospělých Američanů nadváhu nebo budou obézní (nyní je to přibližně 65%). Podle Národního Zdravotního Institutu USA současný trend předpovídá, že v roce 2230 budou obézní VŠICHNI Američané. To, že píšu o USA ale neznamená že stejný osud nečeká na Evropany (jak už jsem psala – obzvlášť na ty, kteří jsou ovlivňováni západní kulturou životního stylu).

Amerika každoročně utratí 3,8 bilionu dolarů ($3 800 000 000 000 !!!) na zdravotní péči a prevenci, přičemž 70% z této částky jde na léčení nemocí způsobených životním stylem, jako cukrovka, obezita, srdeční choroby a další chronické nemoci. Překvapivě velké množství lidí toto bere jako pouhý fakt, se kterým musí žít. Věří, že je to běžná součást života a že ti zdraví a štíhlí měli akorát štěstí na dobré geny. Těm ostatním nezbývá, než se modlit, že budou mít štěstí a zubatá si pro ně nepřijde příliš brzy.

Naučili jsme se spoléhat na léky a lékařskou péči na denní bázi, a to i v případech, kdy by možná stačilo změnit některé životní volby.

Inspirujte se u našich dávných předků

Antropologové se shodují, že člověk jako druh dosáhl svého evolučního vrcholu (ve smyslu osvalení, pevnosti kostí a velikosti mozku) asi před deseti tisíci lety. Podle mnoha studií se vlastně dnešní člověk fyzicky téměř neliší od našich předků z té doby. Kdyby tehdy lidé neumírali na dnes banální zranění, otravy, nebo po fatálním setkání s predátorem, podle fosilních záznamů by se takový člověk v dnešním světě (s vyspělou medicínou, antibiotiky, bez hrozeb divočiny) těšil z perfektního zdraví přibližně do svých 70ti let. Poté by se začaly projevovat příznaky stárnutí, přičemž běžný průměrný věk dožití by mohl být až 94 let. Jak je tedy možné, že když máme stejně kvalitní tělo jako lidé před deseti tisíci lety a k tomu navíc vyspělou medicínu a nejsme ohroženi predátory, náš průměrný věk dožití se ani náhodou neblíží k 94?

První velký zlom podle antropologů nastal s příchodem zemědělské revoluce. Přibližně před deseti tisíci lety původní lovci začali pěstovat obilí na svých organizovaných polích. Populace se začala výrazně rozrůstat, protože najednou bylo možné skladovat potraviny, existoval pravidelný přísun kalorií. Vesnice se rozrůstaly, protože lidstvo se už nemuselo neustále stěhovat za jídlem a lovit ho. Mohlo se více méně usadit, kde se jim zlíbilo a tam pěstovat vlastní plodiny.

Více jídla a obydlí, to vůbec nezní špatně, říkáte si?

Jenže se stalo ještě něco dalšího. Tito farmáři byli najednou menšího vzrůstu než jejich předci – lovci. Nežili ani tak dlouho, měli menší mozky a trpěli mnohem více nemocemi a různými infekcemi. Zkrátka nebyli zdaleka tak zdraví jako jejich předchůdci, přitom měli stejné geny. Mohla za to změna jejich jídelníčku. Ulovené maso a divoce rostoucí zeleninu, klíčky a semena nahradily obilniny.

„Počkat! Celozrnné výrobky jsou přece zdravé. Všechny zdravotní a vládní organizace doporučují celozrnné výrobky a obilniny jako základní součást našeho jídelníčku. Jak mohlo pěstování obilí způsobit tolik zdravotních problémů našim předkům?“

Všechny obilniny obsahují anti-živiny. Jsou to chemické látky, které na naše tělo fungují jako jedy. Mezi ně patří lektin, lepek, kyselina fytová, a další. Tyto látky narušují naše trávení a způsobují v našem těle stav podobný zánětu, takže pak nejsme schopni vstřebávat potřebné minerály a živiny. Nemusíte být nutně celiak, ale i tak vám obilniny způsobují větší či menší zánět, aniž byste o něm nutně věděli.

„Ok., tak máme fosilní záznamy, že zemědělství způsobilo nemoci a slabší zdraví našim předkům. Ale byli tito farmáři obézní? Pravděpodobně ne. Ani když se podíváte na fotky z první poloviny 20.století, jen málokdy vidíte obézního člověka. Všichni byli štíhlí! Jak je to možné?“

To nás přivádí k další etapě – 70.léta. Až do té doby bylo procento obezity v USA více méně konstantní kolem 12% dospělých. Nic moc, ale ani ne vyloženě špatné na to, že v té době už měli lidé velmi dobrý přístup k potravinám.

V 80. letech pak nastal zásadní zlom. Míra obezity mezi dospělými v USA se vyšplhala na 30%. Co se proboha stalo? Odstartovalo šílenství s názvem NÍZKOTUČNÁ DIETA. Tato dieta založená na špatně provedených studiích placených vládou tvrdila, že při nízkotučné dietě půjdou vaše kila dolů. Ve snaze vyvarovat se veškerému tuku, začali lidé jíst více obilnin, sacharidů a uměle zpracovávaných nízkotučných potravin. A v tomto velkém bludu někteří žijí až dodnes.

V dnešní době navíc pšenice a další obilniny už nejsou to, co bývaly za dob našich babiček. Ve snaze vyrábět potraviny co nejlevněji se do hnojiv přidávají různá antibiotika a plodiny se geneticky upravují. Spolu s lahodným celozrnným chlebem tak do svého těla vpravujeme i desítky jedovatých látek, které našemu zdraví rozhodně nepomáhají.

Tak už jste připraveni být Primal a jednou provždy se zbavit nezdravého životního styu? Jako certifikovaný Primal Health Coach vám mohu pomoci udělat tento zásadní krok ke změně a vydat se na cestu zdraví, spalování tuku a dlouhověkosti. Napiště mi ;)


Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page